Minél régebbi a vállalkozásunk, minél jobban ismerjük, szeretjük, minél több munkánk és eredményünk van benne, annál inkább hajlamosak vagyunk arra, hogy rengeteget „meséljünk” róla. De vajon ez valóban hasznos?
Jogosan gondoljuk, hogy ha a weboldalon alaposak vagyunk, részletesen bemutatjuk cégünket és a terméket/szolgáltatást, amit kínálunk, sokkal könnyebben ébresztünk bizalmat a leendő vevőben. Sőt! Olyan szegmensekben, ahol viszonylag nagy a konkurenciánk, valószínűleg több és hasznos érvet kell felsorakoztatnunk magunk mellett.
Mikor volt olyan, hogy mi magunk egy álalunk felkeresett honlapon minden bemutatkozó szöget, termékleírást, cégtörténetet részletesen elolvastunk volna?
Általában egy konkrét dolgot keresünk: nyitvatartási időt, címet, kontaktot, egy adott terméket és annak a paramétereit, árát. Térképet, jegyvásárlást, regisztrációt…. Ezt szeretnénk a lehető legrövidebb időn belül megtalálni, és csak az erre vonatkozó szöveget kívánjuk elolvasni.
A látogató azért a leghálásabb, ha gyorsan megtalálja, amit keres. Gondoljuk át, hogy a weboldalunkon mit fognak leginkább keresni és ezeket a részeit emeljük ki. Honlapunk lelke és mozgatója a navigációs menü. Átlátható és tartalmazza azokat az aloldalakat, amikre valószínűleg a leginkább kattintanak a látogatók.
Az emberek többsége címeket és alcímeket olvas, és így nagyjóból 100-200 karakternyi szövegből dönti el, hogy elolvassa-e a részleteket. A jó tartalom ezért tematizált, alpontokra és alcímekre oszlik, amik már a teljes szöveg elolvasása nélkül is segítik a megértést. A szöveg nem hosszú, és könnyen értelmezhető. Ha mindenképp hosszabban szükséges valamit bemutatni inkább használjuk az oldalon belüli linkelést, vagy lenyíló ablakot.
A statisztikák alapján egy aloldalon nagyjából 40-60 másodperc közötti időt tölt el a látogató. Az eltöltött idő természetesen függ az oldal tartalmától és céljától. Sokkal rövidebb is lehet, ha az adott oldal célja: hírlevél feliratkozás, nyitvatartási idő, a címünk vagy munkatársunk elérhetősége. Ellenben a videós oldalalak és érdekesebb blog cikkek hosszabb időre is képesek lekötni a figyelmet. Mérlegeljünk, hogy mi a cél, és a célokhoz legyenek külön aloldalak. A teljesen honlapunkat tekintve nagyjából 2-4 percünk van arra, hogy a látogató megtalálja, megismerje, amit keres és döntsön arról, hogy releváns-e számára, amit talált.
Töltsön be gyorsan az oldal, és már a nyitóoldalról átlátható menü navigálja tovább a látogatót. Az adott oldalakon a szöveget törjék meg alcímek, képek, videók vagy ábrák. Ezek által szellősebb, és gyorsabban értelmezhető lesz a tartalom. Ha valamiről szeretnénk vagy szükséges többet írni, használjunk a tovább gombot vagy egy lenyíló tartalmi ablakot, de ne akarjunk minden szöveget egyszerre egy aloldalra rázsúfolni. Gondoljuk át, hogy amit kínálunk, arról jobb-e ha elsődlegesen képet, szöveget, ábrát vagy videót teszünk ki az oldalunkra.
A felhasználók több mint fele, de bizonyos területeken és életkor szerint inkább már közel 70%-a telefonon netezik. Ezért elengedhetetlen, hogy weboldalunk mobil nézetre is optimalizált legyen. Könnyen tesztelhetjük, hogy mi az a tartalom, ami egy oldalra úgy ráfér, hogy telefonon se kelljen „órákig” lefelé görgetni. Ami jól néz ki PC-n nem biztos, hogy jó mobilra. Egy profi webfejlesztő ezt tudja, ezért a mobil nézet sosem az asztali nézet kicsinyített verziója.